2016-05-29

Vandring Läggesta-Malmköping

I syfte att prova packlistan och några maträtter inför sommaren blev det en helg i skogen med vandring från Läggesta till Malmköping på Sörmlandsleden (förutom en bit där jag fuskade och gick längs en skogsbilväg för att komma till första lägerplatsen vid Bredsjön fortare). Totalt blev det ungefär fem mil genom vad som måste vara ett av Sveriges finaste skogsområden. Jämfört med de vandringar jag varit på under vintern och våren var det massor med folk ute i skogarna, vilket är kul.

Sommarutrustningen.

Vandringen inleddes med kaoset på centralstationen i Stockholm en fredag eftermiddag. Efter tågavstigning i Läggesta och någon kilometers vandring längs en vältrafikerad bilväg, befinner man sig i en lugn skog. Fågelkvittret och grönskan ger skogen en speciell känsla under försommaren. Första tältnatten blev vid Bredsjön där jag stötte på två sköna skogsfarare som jag bytte några ord med. Det var svårt att hitta en tältyta vid den klippiga sjön. Till slut hittade jag en plätt med en mjuk bädd där jag sov som ett spädbarn.

Grönt i skogen.
Regnet i luften.
Tältning vid Bredsjön.

Dagen efter hade jag en lång dagsetapp planerad och var lite orolig för att inte hinna gå hela sträckan. Till min förvåning hade jag gått halva dagsetappen långt innan lunchdags. Delvis berodde detta antagligen på det optimala vandringsvädret, svalt men inte kallt. Sträckan levererade klart, med fina skogar varvade med idylliska sjöar.

Lång spång.
Solen kom fram en kort stund, i övrigt svalt vandringsväder.
Lunchpaus i vindskyddet vid Härbärgssjön.
Myror har annekterat en bit av leden.

Jag slog läger vid Ösjön som planerat, men tidigare än väntat. Den vunna tiden ägnade jag åt att ta ett svalkande dopp, till ljudet av avlägsna knall som jag antog var jakt som pågick i området. Jag ansträngde mig för att inte se ut som en älg. Under kvällen drog ett regn in som smattrade hårt mot tältet hela natten. Med öronproppar utgjorde det inget problem för sömnen.

Lägerplats vid Ösjön.

Dagen efter avverkade jag den sista biten in mot Malmköping i ett envist regn och genom en sumpblöt skog. Jag lyckades hinna med den buss som var planerad. Grönskan i skogen var slående under den sista biten av vandringen.

Bågberget, en intressant stenformation.
Grönt!

2 kommentarer:

  1. Kul att läsa! Jag och en kompis gick precis samma sträcka förra helgen (26-29 maj). Kände igen myrstacken! Även jag har bloggat om turen på min blogg: https://fjallvandraren.wordpress.com/2016/06/06/etapp-151-20-laggesta-malmkoping-odslig-vandring-med-historiska-tillbakablickar/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag känner igen ert tält på andra bilden! Det var jag som störde toalettfriden för en av er när jag gick förbi, sorry för det ;). Sen var det alltså er jag gick förbi i vindskyddet vid Ösjön tidigt på morgonen. Jag kan bara instämma i det du skriver om sträckan, mycket fint, och ensligt. Ekarna var klart minnesvärda, svåra att fånga på bild dock.

      Jag känner till din blogg, den finns i mitt RSS-flöde, dock har jag helt missat dina Sarek-inlägg! Dessa ska jag noggrant läsa eftersom jag och min sambo ska dit i sommar, äntligen. Lycka till i sommar, fem veckors vandring låter klockrent! :)

      Radera